Psychologowie podkreślają korzyści dla dziecka płynące z wczesnego kontaktu z językiem obcym. To umiejętność życiowa, która rozwija. Osłuchanie i uwrażliwienie na język inny niż ojczysty przygotuje dziecko do dalszej nauki w szkole. Najpopularniejszy z języków obcych – angielski – otacza dziecko na co dzień: to książeczki, programy w telewizji czy różne gry.

Rodzice wierzą w korzyści ze znajomości języków obcych. Z badań Cambridge English wynika, że to właśnie język angielski jest najważniejszym dla przyszłości dziecka przedmiotem szkolnym – przekonanych o tym jest aż 86 proc. rodziców. Ta znajomość będzie miała wpływ na powodzenie ich dziecka w życiu zawodowym (dobra praca, osiągnięcie sukcesu), jak i prywatnym (podróżowanie, poznawanie ciekawych ludzi).

Kiedy zacząć?

Dziecko chłonie język obcy w sposób naturalny – nie musi się go uczyć tak, jak osoba dorosła. Psychologowie są przekonani, że ekspozycja na język może odbywać się już od bardzo wczesnego okresu, a 3 rok życia to dobry wiek na bardziej usystematyzowaną naukę. Oczywiście pod okiem wykwalifikowanego nauczyciela i przy wykorzystaniu metod odpowiednich do wieku i predyspozycji dziecka. Nauka przez zabawę: to kluczowe podejście. Dzięki temu dziecko buduje pozytywne skojarzenia języka obcego z przyjemnością, radością, miłym spędzaniem czasu.

Jakie metody?

Maluch najpierw uczy się poznawać świat sensorycznie, następnie nazywać rzeczy, które go otaczają. Dlatego metody nauczania muszą być dopasowane do możliwości poznawczych i potrzeb emocjonalnych. Im mniejsze dziecko, tym ważniejsze angażowanie jego zmysłów i tym więcej powinno ono słuchać i mówić. Zabawy, gry, wierszyki, piosenki, malowanki, puzzle – to naprawdę szeroki wybór. Ćwiczenie czytania i pisania to kolejny etap. Ważne, by nauka była systematyczna i kładła nacisk na efektywną komunikację.

Jak się uczyć: indywidualnie czy w grupie?

W grupie, choć wielu rodziców myśli, że lepsze są zajęcia indywidualne – są przekonani, że dziecko, mające wyłączny kontakt z nauczycielem, więcej na tym skorzysta. Wtedy jednak przyswaja ono wiedzę intencjonalnie, w grupie zaś – mimowolnie: właśnie podczas zabawy. Co to oznacza? – że dzieci śpiewają piosenkę dlatego, że cieszy je śpiewanie, a nie po to, by dzięki piosence zapamiętać obce słówka. W grupie w naturalny sposób jest większa możliwość aranżowania różnorodnych zabaw, scenek i innych aktywności.

Jak pomóc dziecku uczyć się języka?

Oczywiście nie chodzi o to, by rodzic, który nie czuje się pewnie w języku obcym, konwersował z dzieckiem – może to przynieść więcej szkody niż pożytku. Zamiast tego należy motywować, chwalić, zachęcać, tłumaczyć, pokazywać korzyści. Zdaniem polskich rodziców, do nauki angielskiego najbardziej motywują dzieci dostrzegalne efekty wysiłków oraz możliwość porozumiewania się z obcojęzycznymi dziećmi. Inspirujący jest przykład rówieśników oraz cel do osiągnięcia.

Jak oceniać postępy?

Dziecko ma małą świadomość tego w czym jest dobre, z czym sobie już poradziło, a z czym jeszcze nie. Rzeczą bardzo ważną jest to, by w trakcie poznawania języka dostawało życzliwą informację zwrotną. A zatem informację o tym do jakiego stopnia udało mu się opanować pewne umiejętności, a nad czym jeszcze powinno popracować. Badania dowodzą, że rodzice za najbardziej wiarygodne zewnętrzne źródło oceny znają certyfikaty językowe. To test diagnostyczny, więc nie da się go „nie zdać”. Dzieciom zapewni dobrą i bezstresową zabawę – zadania obejmujące kolorowanki, układanie puzzli, rozwiązywanie quizów. Natomiast dla rodziców to obiektywna informacja o poziomie dziecka. Do najbardziej prestiżowych na świecie należą certyfikaty Cambridge English Young Learners, wydawane przez Uniwersytet Cambridge.

Dlaczego warto mieć certyfikat?

Certyfikat najpełniej diagnozuje poziom w każdej z umiejętności językowych, również w przypadku najmłodszych dzieci (które np. nie umieją jeszcze pisać). To zarazem ogromnie motywująca nagroda dla dziecka: pierwszy prawdziwy certyfikat językowy. Dziecko ma szanse pokazania swoich umiejętności, oswojenia się z oceną zewnętrzną. Związane z tym dobre doświadczenia mają kolosalne znaczenie w kolejnych etapach poznawania języka, by z czasem dziecko doszło do certyfikatów przydatnych na uczelni czy rynku pracy.

Share Button