Wiosna to pora roku, podczas której dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu. Zwykle do długiej zabawy wystarczają inne dzieci oraz plac zabaw. Co jednak, gdy dziecko się nudzi?

Oto pomysły na zabawy, które sprawdzą się podczas ciepłych i słonecznych dni. 

Zabawy ruchowe nie wymagają specjalnego sprzętu. Wystarczy patyk, kocyk, kamień, piasek i kilka pomysłów na to jak je wykorzystać. Wszyscy wiemy, że ruch pobudza rozwój mięśni, serca i płuc, co ma szczególne znaczenie w okresie dzieciństwa, kiedy maluch rozwija się i rośnie. Znacznie mniej ludzi zdaje sobie sprawę, że ruch ma też istotny wpływ na kształtowanie się i pracę mózgu. Mózg ma bardzo duże zapotrzebowanie na tlen, jesteśmy organizmami aerobowymi.  Zabawy ruchowe zwiększają napływ krwi do mózgu, a tym samym jego dotlenienie. Pod wpływem ruchu wydzielają się w mózgu substancje chemiczne (neurotrofiny), które pobudzają rozwój komórek nerwowych i usprawniają połączenia między nimi. Każdy nasz ruch wymaga współdziałania wielu mięśni, orientacji w otoczeniu, wiedzy o stanie własnego ciała, wykorzystania informacji zgromadzonych w magazynach pamięci. Angażuje więc wiele obszarów mózgu, co wpływa na rozwój umysłowy dziecka.

Fot. Mietek Małek

W wieku dziecięcym aktywność fizyczna  jest ważnym czynnikiem determinującym wszechstronny rozwój organizmu i kształtującym prawidłową postawę ciała, przyczynia się do wyrabiania podstawowych cech motorycznych, zwłaszcza zwinności, zręczności, gibkości, szybkości, siły oraz umożliwia uczenie się wielu umiejętności ruchowych niezbędnych w dalszym życiu.

Dziecko samo dąży do tego, by poznać świat całym swoim ciałem i wszystkimi zmysłami – w ten sposób chce go zrozumieć. Sprzyja mu w tym naturalna ciekawość świata, potrzeba aktywności, radości ze zmysłowego przeżywania, gotowość by iść aż do granic własnych możliwości. W wieku przedszkolnym zachodzą procesy rozwojowe, które tworzą podstawę dla późniejszej sylwetki i zdolności do wysiłku. Ruch jest motorem rozwoju dziecka. Dlatego stwarzajmy dzieciom zarówno w przedszkolu, jak i domu okazje do ruchu, podtrzymujmy i rozwijajmy ten naturalny nawyk ruszania się. Jak to zrobić? Bawić się. W jaki sposób? Podpowiadam różne rodzaje zabaw ruchowych. Każda z nich przynosi inne korzyści.

„Poszukiwanie króliczego skarbu”

Na dworze w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) chowamy króliczka Alilo, z nagraniem głosowej mapy skarbów, np. „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść, aby odnaleźć skarb.

„Dziwne królicze ulice”

Nagrywamy na króliczka magiczne opowiadanie ruchowe, które pozwoli dzieciom wejść w określoną rolę podczas zabawy. Opowieść należy sformułować tak, aby dzieci wykonywały różne ćwiczenia ruchowe. Dzieci wyobrażają sobie, że czarodziejskim sposobem znalazły się w tajemniczym mieście, w którym znajdują się ulice o niezwykłych nazwach. Jest ulica „Skakania na jednej nodze”, „Głaskania”, „Turlania”, „Łaskotania”, „Przysiadów”, „Chodzenia tyłem”, „Śmiania się do rozpuku”. Gdy jest się na jednej z takich ulic, trzeba robić dokładnie to, co mówi jej nazwa.

„Raz, dwa, trzy… Alilo patrzy!”

Dzieci biegają po dworze podczas jednego z nagrań muzycznych na króliczku Alilo. Jedno wybrane dziecko jest króliczkiem i trzyma króliczka w rękach. Na przerwę w muzyce dzieci muszą zastygnąć w wymyślonej przez siebie pozycji i się nie ruszać. Wtedy króliczek chodzi i patrzy czy dziecko się nie poruszyło. Jeśli króliczek zobaczy to ta osoba, która się poruszyła odpada, a zabawa toczy się dalej dopóki nie pozostanie jedno dziecko, które za każdym razem wytrwało bez ruchu.

Króliczek”

W środku koła siedzi dziecko z króliczkiem Alilo w ręce, dzieci krążą wokół niego i śpiewają: „Siedzi króliczek na grochowej miedzy, my się kłaniamy (dzieci kłaniają się), a on sobie siedzi. Ty króliczku dobrze wiesz, kogo kochasz tego bierz”. Dziecko kręci króliczkiem jak butelką i wybiera dziecko, które pozostaje w kole i zabawa zaczyna się od początku.

Fot. Mietek Małek

„Muzyczna loteryjka”

Dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki z króliczka Alilo. Nagrywamy polecenia dyktafonem.  Prowadzące dziecko, co jakiś czas wyłącza muzykę i odtwarza instrukcję wykonania kolejnego zadania, według którego dzieci tańczą po ponownym włączeniu muzyki np.:

– tańczymy jak samoloty;
– tańczymy machając „skrzydełkami”;
– szukamy partnera i tańczymy trzymając się „haczykiem” pod rękę;
– tańczymy trzymając się za kolana;
– tańczymy klaszcząc nad głową;
– tańczymy na palcach, itp.

„Króliczkowe zawody”

Dzieci podzielone są na dwa zespoły: chłopców i dziewczynek stoją w dwóch rzędach, każdy zespół dostaje króliczka. Pierwsza osoba podaje króliczka dołem, górą, prawą lub lewą stroną i biegnie na koniec kolejki. Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy dojdzie z jednego umówionego końca na drugi zanim skończy się piosenka na jednym z króliczków.

Króliczek Alilo sprawdza się rewelacyjne podczas wszelkich zabaw na świeżym powietrzu. A to z jednego prostego powodu. Nie wymaga baterii i podłączenia do prądu, przez co nie ogranicza go żadne miejsce, w którym może być razem z naszymi dziećmi, np. na kocyku na trawie, na gałęzi drzewa, na plaży, na łące, w lesie, na spacerze. Funkcja dyktafonu pozwoli dzielić się spostrzeżeniami i obserwacjami natury podczas wycieczek badawczych, a także na samodzielne nagrania dźwięków przyrody. Głośnik o rewelacyjnej jakości dźwięku pozwoli na swobodne odsłuchiwanie własnych nagrań na świeżym powietrzu. Na koniec dnia pełnego wrażeń dzieciom pomogą odpocząć fabrycznie wgrane słuchowiska, również te, które my wgramy do króliczka oraz jego miękkie świecące uszka.

Podsumowując, wszelkie zabawy ruchowe na powietrzu wspierane doznaniami muzycznymi pozwolą dzieciom na harmonijny i spokojny rozwój, a w konsekwencji szczęśliwe dzieci to szczęśliwi rodzice.

ALILO – bo dzieci są dla NAS najważniejsze!

Anna Wilczyńska – wychowawca i nauczyciel języka angielskiego w przedszkolu, logopeda, oligofrenopedagog.

Dowiedz się więcej na www.alilo.pl.

 

Share Button