W którym miesiącu rozszerzyć dietę dziecka o gluten? Jak go wprowadzić do posiłków i jak dawkować? Czy gluten jest niebezpieczny? Te i inne pytania zadają młode mamy w trosce o zdrowie swoich dzieci. Jak zatem poradzić sobie z glutenem w diecie maluszka?

Fakty

Gluten jest wspólną (umowną) nazwą mieszanin białek (prolamin i glutein) znajdujących się w zbożach. Składnik ten budzi kontrowersje. W ciągu ostatnich lat powielano wiele mitów na jego temat, zarówno w przypadku diety dorosłych jak i dzieci. Nie pomagały w tym zmienne opinie naukowców. Najnowsze badania1, opublikowane pod koniec 2014 roku, dowiodły jednak, że o zachorowaniu na celiakię (trwającą całe życie, immunologiczną chorobę charakteryzującą się nietolerancją glutenu czyli białka zapasowego zawartego w zbożach takich jak pszenica, żyto czy jęczmień)2 decydują jedynie predyspozycje genetyczne.
W związku z tym gluten należy traktować jak każdy inny produkt i wprowadzać do diety dziecka tak, jak inne pokarmy uzupełniające.
– Nowe posiłki, w tym również te zawierające gluten, należy wprowadzić w okresie pomiędzy ukończonym 17. a 26. tygodniem życia dziecka. Rodzice nie muszą w tej kwestii trzymać się sztywnych zasad. Należy jednak pamiętać by robić to stopniowo, wprowadzając pojedynczo każdą nowość i zaczynając zawsze od niewielkich porcji. Takie postępowanie pozwala zaobserwować m.in. czy wprowadzane produkty nie wywołują u maluszka reakcji alergicznych oraz przyzwyczaić malutki organizm do nowych składników w diecie – tłumaczy Izabela Wójcik, ekspert ds. żywienia marki HiPP.

Jak poradzić sobie z glutenem

Pierwsze porcje glutenu można łączyć z mlekiem mamy, np. ugotowaną kaszkę mannę (pół łyżeczki) podawać dziecku do buzi wraz odciągniętym pokarmem, a następnie przystawić malucha do piersi. Jeśli przez kilka dni takiego dawkowania wszystko będzie w porządku, można dołączyć gluten do dowolnego dania lub podać małą porcję kaszki mlecznej glutenowej.
Innym sposobem rozszerzania diety dziecka jest podanie warzyw, np. 2-3 łyżeczek w porze obiadowej. Jeśli wszystko będzie OK należy stopniowo zwiększać ich ilość i wprowadzać nowe rodzaje. Po około 2 tygodniach można dodać kolejny składnik np. gluten, dodając do warzyw ugotowaną kaszę mannę, pół lub jedną łyżeczkę, a następnie mleko. Jeśli maluch będzie dobrze akceptował gluten możemy zwiększać jego ilość, a także zmieniać formę w jakiej go podajemy.
Dobrym wyborem mogą być na przykład gotowe kaszki mleczne jak Owsianka z jabłkami HiPP czy inne dania, takie jak Gruszki i jabłka z kleikiem orkiszowym BIO. Praktycznym rozwiązaniem będą także 1-2 Pierwsze ciasteczka BIO (po 7. miesiącu), które można podać również dzieciom po 5. miesiącu, wówczas jednak w formie papki, rozpuszczając ciasteczko w kilku łyżkach soku lub mleka, które pije maluch.

Ciekawostki3

Dla osób z celiakią, alergią czy z nadwrażliwością na gluten toksyczne są białka zawarte w pszenicy, życie i jęczmieniu. Często jako zboże zabronione wymienia się także owies, który w swojej czystej postaci jest jednak bezpieczny. Problemem jest jego zanieczyszczenie ziarnami innych zbóż (samosiejki na polu, zanieczyszczeniami podczas obróbki), dlatego produkty z udziałem owsa w przypadku osób z celiakią, nietolerancją lub alergią powinny zostać wyeliminowane z diety. W niektórych krajach produkowany jest czysty, certyfikowany bezglutenowy owies, którego spożywanie w niewielkich ilościach jest dozwolone. Na chwilę obecną żadne procesy technologicznej obróbki zbóż niestety nie są w stanie znieść niekorzystnego działania glutenu na chorych.

HiPP_logo

1. Sabine L. Vriezinga, M.D., Renata Auricchio, M.D I et al. “Randomized Feeding Intervention in Infants at High Risk for Celiac Disease” N Engl J Med 2014; 371:1304-1315 October 2, 2014.
2. Celiaklia.pl
3. Celiakia.pl

Share Button