Dzięki piciu domowych soków uzbroisz swój organizm w niezwykle silną broń – antyoksydanty. Walcząc z wolnymi rodnikami, antyoksydanty pomagają budować odporność, chronią przed chorobami i opóźniają starzenie.

Pewnie nie raz słyszałaś o antyoksydantach czy przeciwutleniaczach, które choć znane są od dawna, obecnie stały się bardzo modne. Według powszechnych obietnic antyoksydanty (lub inaczej mówiąc przeciwutleniacze) mają zapewniać zdrowie i młodość. Czym jednak w ogóle są antyoksydanty? – Są to substancje, które po prostu zapobiegają uszkodzeniu komórek. Walcząc z wolnymi rodnikami (które powstają w naszym ciele w wyniku złego odżywiania, chorób, stanu zapalnego, stresu i przemęczenia), powodują, że rzadziej chorujemy, zmniejszamy u siebie ryzyko powstania chorób nowotworowych, czujemy się zdrowsi i wyglądamy młodziej – tłumaczy dietetyczka i ekspertka żywieniowa Philips, Agata Ziemnicka-Łaska. Czyli to prawda – przeciwutleniacze to naprawdę silna broń dla organizmu.

Antyoksydanty mogą przyjmować różne nazwy. – Znajdziemy wśród nich te dość powszechnie znane, jak witaminy A, C, E, selen, cynk czy mangan, jak i takie, których nazwy trudno jest wymówić: koenzym Q10, karotenoidy, ksantofile, polifenole i flawonoidy – dodaje dietetyczka.

Gdzie znaleźć antyoksydanty

Przeciwutleniacze znajdziesz niemal w każdym nisko przetworzonym produkcie (zarówno roślinnym, jak i zwierzęcym). – Na każdym etapie przetworzenia produktu, niestety tracimy część drogocennych antyoksydacyjnych składników. Szczególnie źle na potencjał antyoksydacyjny produktu (czyli jego zdolność do walki z wolnymi rodnikami i do dbania o nasze zdrowie) wpływa wysoka temperatura, długie i nieprawidłowe przechowywanie, gotowanie czy smażenie – opowiada Agata Ziemnicka-Łaska. Dlatego w Twojej codziennej diecie powinno pojawiać się jak najwięcej produktów świeżych i surowych. Produkty pochodzenia zwierzęcego rzadko nadają się do spożycia na surowo, dlatego głównym składnikiem potraw bogatych w antyoksydanty są świeże rośliny. – Warzywa, owoce, orzechy, ziarna, dobrej jakości zboża, oleje roślinne, zioła – to produkty, których nie może zabraknąć w każdym posiłku! To one wnoszą do naszego ciała najwięcej odmładzających i uzdrawiających składników. Spożywane regularnie tworzą niewidzialną barierę przed bakteriami, wirusami, chorobami, nadwagą i przedwczesnym starzeniem się – zachwala dietetyczka, Agata Ziemnicka-Łaska. Dodatkową wskazówką w wyborze produktów zawierających najwięcej antyoksydantów, jest ich barwa – warzywa i owoce o najbardziej intensywnej barwie (czerwonej, fioletowej, pomarańczowej, zielonej) zawierają ich najwięcej.

Soki i koktajle

Czy zatem, jeśli należy spożywać produkty roślinne w dużej mierze na surowo, do wyboru pozostają wyłącznie sałaty i surówki? Oczywiście, że nie! Są również inne, pyszne i proste sposoby. – Z warzyw i owoców możemy przygotować chociażby odżywcze i sycące soki, musy czy koktajle. To wspaniały patent na śniadanie, lunch, kolację czy dodatek do obiadu. Sprawdzą się nawet w formie deseru (pomyśl tylko o szklance pysznego koktajlu jagodowego!) – zachęca Agata Ziemnicka- Łaska. Do domowych soków i koktajli warto dodawać również przyprawy, które również mają wysokie właściwości antyoksydacyjne, a w dodatku urozmaicą smak owocowo-warzywnych napojów. – Na czoło stawki wysuwają się kurkuma, czarny pieprz, goździki, cynamon, oregano, kmin rzymski czy estragon – wymienia Agata Ziemnicka-Łaska.

Do przygotowywania soków zawierających antyoksydanyty szczególnie nadaje się wyciskarka wolnoobrotowa, dzięki której wyciśniesz sok zarówno z twardych składników, jak i miękkich owoców i warzyw. Co istotne technologia MicroMasticating zastosowana w wyciskarkach Philips Avance pozwala wycisnąć do 90% owoców. Soki, szczególnie te wyciskane na świeżo, są bogate w antyoksydanty. Dla przykładu sok wyciśnięty z marchwi to bomba antyoksydantów. – Jedna szklana to dzienna dawka witaminy A, 30% zapotrzebowania na witaminę C oraz 20% na potas. Soki z owoców cytrusowych zawierają kwertycynę (rodzaj silnego flawonoidu). Z kolei czerwona papryka (bardzo bogata w witaminę C) i pomidory zawierają antyutleniacz o nazwie likopen, który uaktywnia się dopiero w czasie ich przetwarzania (np. podczas produkcji soku) – mówi Agata Ziemnicka-Łaska. Wszystkie te składniki z łatwością wyciśniesz w wyciskarce wolnoobrotowej Philips, np. HR1947.

Wyciskarka Philips została zaprojektowana z myślą o zachęceniu do codziennego wyciskania soków. Urządzenie ma tylko 11 cm szerokości, przez co nie musisz chować go do szafki czy szuflady. A jeśli wyciskarka będzie miała stałe miejsce na blacie, są duże większe szanse na to, że będziesz wyciskać soki codziennie, przez co codziennie zaopatrzysz swój organizm w odpowiednią dawkę antyoksydantów. Ponadto dzięki większemu otworowi XXL w nowych modelach wyciskarek Philips, sok przyrządzisz jeszcze szybciej! Wymówką nie jest też mycie urządzenia po wyciśnięciu soku, bo dzięki funkcji wstępnego czyszczenia oraz funkcji QuickClean całe urządzenie umyjesz w 1 minutę! Nic tylko zabierać się za wyciskanie i soków, które będą zawierały mnóstwo antyoksydantów.

Share Button