Pierwsze lata życia to okres szczególnie intensywnego rozwoju młodego organizmu. Rodzice mogą wspierać ten proces, m.in. poprzez prawidłowe żywienie niemowlęcia. W pierwszych miesiącach podstawą diety maluszka jest mleko (mamy lub modyfikowane), jednak z czasem jadłospis wymaga urozmaicenia. Kiedy i jak zapoznać dziecko z nowymi smakami, aby wspierać kształtowanie się u niego prawidłowych nawyków żywieniowych?

  • W odpowiednim czasie (nie wcześniej niż po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu) rodzice powinni rozpocząć rozszerzanie diety niemowlęcia.
  • Dla kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych ważna jest kolejność produktów wprowadzanych do jadłospisu dziecka.
  • Jako pierwsze maluszek powinien poznać warzywa, a dopiero po nich owoce. Z czasem do menu trafią kaszki, a następnie mięso, ryby, jaja i inne produkty.
  • Pamiętaj o bezpieczeństwie produktów! To, co odpowiednie dla starszych członków rodziny, może być nieodpowiednie dla delikatnego organizmu niemowlęcia.

Czas ma znaczenie!

Dieta rocznego dzieckaPrzez pierwsze miesiące życia mama karmi dziecko piersią lub mlekiem modyfikowanym i w ten sposób dostarcza mu niezbędne składniki odżywcze. Wraz z rozwojem młodego organizmu zmienia się jego zapotrzebowanie na białko, tłuszcze, węglowodany czy witaminy, dlatego w diecie malucha powinny pojawić się nowe smaki – pokarmy uzupełniające. Zgodnie z aktualnym schematem żywienia niemowląt w 1. roku życia rozszerzanie diety – bez względu na to, czy dziecko jest karmione piersią, czy mlekiem modyfikowanym – należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu przez nie 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu. Czas urozmaicania jadłospisu ma znaczenie dla kształtujących się u maluszka nawyków żywieniowych, a jak pokazują wyniki badań, największą otwartość na nowe doznania smakowe wykazują dzieci właśnie w wieku 4-7 miesięcy[1].

Po pierwsze warzywa, po drugie owoce

Kiedy przychodzi czas rozszerzania diety, dobrze jest mieć plan. Kolejność wprowadzania nowych pokarmów ma znaczenie dla kształtujących się preferencji smakowych, które mogą wpłynąć na późniejsze wybory żywieniowe dziecka. Człowiek z natury preferuje smak słodki, dlatego najlepiej zacząć od zapoznania maluszka z mniej słodkim smakiem warzyw. Dzięki temu łatwiej będzie mu je zaakceptować, a jednocześnie chętniej będzie po nie sięgał w przyszłości. Dopiero po ok. 2 tygodniach od podania dziecku marchewki czy brokułu do jego diety można zacząć wprowadzać owoce.

Warto zapamiętać!

Eksperci podkreślają, że rodzic decyduje co dziecko zje, kiedy i jak jedzenie będzie podane, ale to dziecko decyduje czy posiłek zje i ile zje. Często potrzeba nawet kilku prób, aby maluszek zaakceptował nowy smak.

Po trzecie kaszki i inne produkty

Jadłospis rocznego dzieckaJeśli niemowlę zaakceptowało już np. smak marchewki i chętnie zjada mus z jabłek czy gruszek, przychodzi czas na wprowadzenie do jego diety produktów zbożowych. Z czasem zajmą one ważne miejsce w codziennym jadłospisie. To również czas na wprowadzanie innych produktów, takich jak mięso, ryby czy jaja. Należy jednak pamiętać, że to, co dobre dla mamy czy taty, może nie być odpowiednie dla maluszka, który intensywnie się rozwija, a jednocześnie jest wyjątkowo delikatny. Produkty ogólnodostępne mogą zawierać pozostałości szkodliwych substancji w ilości nieodpowiedniej dla niemowlęcia. Właśnie dlatego najlepszym wyborem dla małego dziecka będą posiłki, deserki i kaszki posiadające na opakowaniu wskazanie wieku. Widoczna na etykiecie informacja, że produkt jest odpowiedni dla maluszków np. po 6. lub 8. miesiącu życia, to potwierdzenie jego odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa. Przykładem są kaszki BoboVita, które powstają ze zbóż spełniających normy nawet do 1000 razy bardziej surowe w porównaniu z żywnością dla ogólnego przeznaczenia[2]. Przygotowane zgodnie z rekomendowanym sposobem przyrządzania stanowią pełnowartościowy posiłek – kompozycję różnorodnych zbóż i mleka modyfikowanego – w wielu pysznych smakach[3].

To ważne!

Nowe smaki należy wprowadzać do diety maluszka pojedynczo, zaczynając od 3-4 łyżeczek, stopniowo zwiększając ich ilość. Pokarmy najlepiej podawać łyżeczką.

Na etapie rozszerzania diety warto uważnie obserwować reakcję dziecka na nowe pokarmy – pozwoli to zauważyć ewentualne objawy alergii czy nietolerancji pokarmowej.

 

[1] Beauchamp G K, Mennella JA. Early flavor learning and its impact on later feeding behavior. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2009; 48(Suppl 1): 25-30.

[2] Dotyczy norm dla pestycydów w zbożach. Żywność dla niemowląt i małych dzieci spełnia normy bezpieczeństwa i jakości produktu wynikające z prawa europejskiego i krajowego. Normy te są o wiele bardziej restrykcyjne w porównaniu z żywnością ogólnego przeznaczenia.

[3] Dotyczy produktu przygotowanego zgodnie z rekomendacją producenta, dodatek mleka i owoców w proszku w zależności od rodzaju kaszki.

Źródło zdjęć: Pixabay

 

Artykuł indywidualny przygotowany przez program edukacyjny „1000 pierwszych dni dla zdrowia” dla portalu DOBRA MAMA.

 

Share Button
Rozszerzanie diety krok po kroku
Oceń artykuł