Położna, osoba, która towarzyszy kobiecie na każdym etapie jej życia. Od pokoleń zawód ten zmienia się. Dziś położna jest nie tylko towarzyską kobiety podczas porodu, ale także wspiera i edukuje ją przed ciążą, w połogu, pomaga kobiecie w okresie dojrzewania i menopauzy.

Nowe kompetencje położnej wynikają z wyższego poziomu wykształcenia oraz szerszej wiedzy. Zawód położnej łączy w sobie elementy medycyny, psychologii czy socjologii. W odpowiedzi na zmieniającą się rolę położnej w społeczeństwie i uświadomienie jej szerokich kompetencji powstała kampania i konkurs „Położna na medal”. Celem programu jest edukacja społeczeństwa na temat opieki okołoporodowej oraz nagrodzenie położnych, które w sposób szczególny wykazują się kompetencjami, zaangażowaniem i wsparciem. Jeszcze tylko 3 miesiące tj. do 31 grudnia na stronie www.poloznanamedal.info można oddawać głosy na zgłoszone przez kobiety i ich rodziny kandydatki. Finalistki konkursu zostaną ogłoszone w styczniu 2020 roku. Organizatorem kampanii i konkursu jest Akademia Malucha Alantan. Mecenasem została marka Oktaseptal.

Rola położnej w społeczeństwie

Jeszcze do niedawna większość osób, identyfikowało zawód położnej jako osoby, która wspiera kobietę w najważniejszym etapie jej życia – w dniu porodu. Kompetencje i wiedza położnej z każdym rokiem rozwijają się. Dziś jest ona nie tylko wsparciem i powierniczką kobiety podczas porodu, posiada ona uprawnienia prowadzenia ciąży, wsparcia kobiety na każdym etapie jej rozwoju. Jest nie tylko osobą troskliwą, empatyczną czy ciepłą. Musi wykazać się w szczególności szeroką wiedzą. Poza wsparciem podczas połogu, porodu i ciąży, edukuje także kobietę w zakresie chorób ginekologicznych, pobiera cytologię czy wpiera kobietę podczas menopauzy.

Konkurs „Położna na medal”

Idea stworzenia konkursu „Położna na medal” zrodziła się z chęci nagradzanie położnych i docenienia ich zaangażowania w edukację i opiekę nad kobietą. Konkurs od 6 lat nagradza położne, które zdaniem pacjentek i ich rodzin wykazują się indywidualnym podejściem do kobiety, które są otwarte, skore do pomocy a także potrafią zdobyć zaufanie pacjentek.

Konkurs składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to składanie nominacji, które trwało do 31 lipca. Drugi etap to głosowanie, które trwa od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku na stronie www.poloznanamedal.info. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się w styczniu 2020 roku.

„Rola położnej w życiu kobiety już od kilku lat podlega ewolucji. Kompetencje położnej zmieniają się. Dziś jest ona nie tylko wsparciem emocjonalnym dla kobiety, ale musi posiadać szeroką wiedzę merytoryczną. To jej profesjonalizm i indywidualne podejście do pacjentki, sprawia, że kobieta czuje się bezpiecznie i w razie jakichkolwiek dolegliwości czy niepokoju skieruje się po poradę właśnie do niej. Nie ma tu znaczenia czy problemy i wątpliwości dotyczą ciąży, porodu, połogu czy menopauzy. Położna stała się opiekunem kobiety na każdym etapie jej życia. Dlatego cieszymy, się że działająca od 6 lat kampania i konkurs na „Położną na medal” powstała właśnie z inicjatywy Akademii Malucha Alantan. To pokazuje, jak ważny dla nas jest zawód położnej i edukacja społeczeństwa na temat jej roli. Do dziś udało się nam wyłonić 15 położnych w kraju i 144 położne z poszczególnych województw, które zdaniem mam i ich rodzin zasługują na tytuł Położnej na medal” – powiedziała Iwona Barańska z Akademii Malucha Alantan, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Położna na medal”.

Kampania „Położna na medal”

„Położna na Medal”, to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.

Kampania „Położna na medal” organizowana jest przez Akademię Malucha Alantan pod patronatem Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Towarzystwa Położnych, Polskiego Centrum Edukacji, Fundacji Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenia Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.

Główny patronat medialny nad kampanią objął magazyn “M jak mama”. Partnerami medialnymi zostały magazyny: “Dobra Mama”, “Magazyn Pielęgniarki i Położnej”, “Magazyn Mama”, “Mamy Czas”, “Chcemy Być Rodzicami”, “Nowy Gabinet Ginekologiczny”, portale: mjakmama.pl, e-ginekologia.pl, egaga.pl, kochanamama.pl, poradnikzdrowie.pl, mamaklub.pl, Mymamy.pl, mamy-mamom.pl, ohme.pl, famillie.pl, kliknijwzdrowie.pl oraz blogerki: Matkaprawnik.pl i Tosinkowo.pl.

Share Button