Produkty zbożowe są niezastąpionym elementem rozszerzania diety małego dziecka. Stanowią ważne źródło energii dla rozwijającego się organizmu w okresie najintensywniejszego rozwoju 1000 pierwszych dni życia. Dowiedz się, jak bezpiecznie wprowadzić je do diety najmłodszego członka rodziny i wspierać jego prawidłowy rozwój w pierwszych latach życia.

Eksperci zalecają, aby przez pierwsze pół roku życia dziecka mama karmiła je wyłącznie piersią. Po tym czasie przychodzi moment, w którym maluch zacznie poznawać nowe smaki (nadal pod osłoną mleka mamy). Powinien on nastąpić nie wcześniej niż po ukończeniu przez niemowlę 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu. W menu małego smakosza najpierw powinny zagościć delikatne warzywa i owoce, a w następnej kolejności – kleiki i kaszki zbożowe. Warto wprowadzić je między 5. a 6. miesiącem życia dziecka, bowiem w drugim półroczu życia produkty zbożowe stają się ważnym elementem urozmaiconego jadłospisu oraz stanowią niezastąpione źródło energii. Ich konsystencja pomaga maluchowi w przejściu z diety płynnej, bazującej wyłącznie na mleku, na opartą o bardziej stałe produkty1.

Co dobrego w zbożu?

Ziarna zbóż to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych potrzebnych młodemu organizmowi do prawidłowego rozwoju, takich jak2:

  • węglowodany – dostarczają do mózgu dziecka niezbędną do jego pracy glukozę. To dlatego wartościowe śniadanie powinno uwzględniać produkty zbożowe3, z których glukoza uwalniana jest stopniowo;

  • błonnik pokarmowy – korzystnie wpływa na funkcje układu pokarmowego, w tym prawidłowe trawienie;

  • witaminy z grupy B, wpierające przede wszystkim układ nerwowy, który w pierwszych miesiącach życia rozwija się dynamicznie;

  • wapń, magnez i fosfor, biorące udział w budowie kości;

  • selen i cynk, odpowiadające za prawidłowe funkcje układu odpornościowego;

  • żelazo, biorące udział w procesach krwiotwórczych, utrzymaniu prawidłowego metabolizmu energii z żywności oraz rozwojowi mózgu;

  • potas, który kontroluje gospodarkę wodno-elektrolitową w organizmie, ciśnienie krwi oraz odgrywa istotną rolę podczas skurczów mięśni.

To ciekawe!

Kaszki mleczne, czyli te z dodatkiem mleka modyfikowanego, stanowią pełnowartościowy, bogaty w składniki odżywcze posiłek. Dostarczają dziecku odpowiednie ilości białka, tłuszczów, węglowodanów, a także wapnia, żelaza, jodu, witamin A, D, C, E czy z grupy B.

Które zboża na początek?

Przygotowując pierwszą kaszkę dla dziecka, rodzice mają naprawdę szeroki wybór zbóż, które będą nadawały się do podania małemu smakoszowi. Najprościej podjąć decyzję na podstawie bogatej oferty kaszek przeznaczonych specjalnie dla najmłodszych, z oznaczeniem wieku na opakowaniu. Produkty te zawierają takie zboża jak: pszenica, owies, żyto, proso, gryka, jęczmień, ryż oraz kukurydza. Spełniają wyjątkowo restrykcyjne normy jakościowe i przechodzą liczne testy, dzięki czemu są dopasowane do szczególnych potrzeb niemowlęcia i małego dziecka. Organizm malucha jest bowiem niezwykle delikatny w okresie 1000 pierwszych dni życia. Produkty, które na co dzień spożywają dorośli, niekoniecznie będą dla niego odpowiednim wyborem. Jeżeli rodzice chcą mieć pewność co do bezpieczeństwa posiłków dla swojej pociechy – najlepiej, by wybierali właśnie te przeznaczone specjalnie dla małych dzieci, z oznaczeniem wieku. Ich skład jest opracowywany przez ekspertów w dziedzinie żywienia i odpowiednio zbilansowany.

A gluten?

Gluten (czyli białka roślinne występujące w niektórych zbożach) należy do najczęstszych alergenów pokarmowych, wraz z mlekiem krowim, jajami kurzymi, soją i orzechami. Nie należy się go jednak obawiać, a tym bardziej wykluczać go z diety dziecka bez uprzedniej konsultacji z lekarzem i odnotowania jakichkolwiek przeciwwskazań do jego spożycia. Występuje on bowiem w produktach będących ważnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety. Należy wprowadzić go do jadłospisu malucha na etapie jego rozszerzania i uważnie obserwować reakcję dziecka na nowości.

Na zdrowie!

Prawidłowo skomponowana dieta jest podstawą wspierania prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia dziecka w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia. Jeżeli rodzice chcą dowiedzieć się więcej o roli poszczególnych produktów w diecie ich pociechy, powinni odwiedzić stronę edukacyjnego programu www.1000dni.pl.

1 Stolarczyk A., Produkty zbożowe pod lupą dietetyka. Standardy Medyczne Pediatria, 2018, T. 15, 261-267.

2 Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.

3 Weker H. (red.), 2016. O żywieniu i aktywności fizycznej dzieci. Prosto, nowocześnie, praktycznie. Wydawca: Miasto Stołeczne Warszawa.

Artykuł indywidualny przygotowany przez Biuro Prasowe „1000 pierwszych dni dla zdrowia” dla portalu DOBRA MAMA.

fot. Unsplash

Share Button