Jak zadbać o prawidłową dietę dziecka w okresie 1000 pierwszych dni?
4.9 (97.4%) 77 votes

Posiłek dla dziecka powinien być pożywny, bezpieczny, dobrze zbilansowany, smaczny, o odpowiedniej konsystencji – mnogość zasad i wytycznych, których powinni przestrzegać rodzice, może się im z początku wydawać przytłaczająca. A do tego trzeba jeszcze uwzględnić nierzadko wybredny gust małego smakosza… Pogodzenie teorii z praktyką jest trudne, ale nie niemożliwe. Wystarczy pamiętać o kilku najważniejszych zasadach, by dieta dziecka w kluczowym dla rozwoju czasie 1000 pierwszych dni była wzorowa!

1. Dąż do wyłącznego karmienia piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka.

Pokarm mamy jest najlepszy. To najważniejsza wyprawka, jaką dziecko otrzyma w życiu. Towarzystwa naukowe i organizacje zajmujące się żywieniem rekomendują, by kobieta karmiła wyłącznie piersią przez pierwsze pół roku życia malucha. Po tym czasie przychodzi pora na rozszerzanie jadłospisu – oczywiście pod osłoną mleka mamy. Jeżeli kobieta nie może karmić piersią, powinna podawać mleko modyfikowane dopasowane do potrzeb młodego organizmu.

2. Rozszerzanie diety zacznij nie wcześniej niż po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia, a jako pierwsze podaj warzywa.

Zaleca się, by jadłospis malucha zacząć wzbogacać w posiłki uzupełniające między ukończonym 17. a 26. tygodniem życia. Warto, by przygodę z rozszerzaniem diety dziecko rozpoczęło od warzyw, a dopiero później poznało owoce. Taka kolejność zdecydowanie ułatwia akceptację trudnego smaku jarzyn, które są postawą prawidłowej diety – zawierają wiele witamin i składników mineralnych, niezbędnych dla intensywnie rozwijającego się młodego organizmu. Ważne, by nie poddawać się przy pierwszej odmowie małego krytyka kulinarnego! Czasem trzeba próbować nawet po kilkanaście razy, zanim dziecko zdecyduje się zjeść i zaakceptuje konkretne warzywo.

3. Podawaj różnorodne produkty odpowiedniej jakości. Unikaj cukru i soli.

Dobrze zbilansowana dieta uwzględnia produkty ze wszystkich grup: warzywa, owoce, produkty zbożowe, mięsa i ryby, produkty mleczne oraz tłuszcze. Niezmiernie istotne, by podawana dziecku żywność była dla niego bezpieczna i odpowiedniej jakości. Jeżeli rodzice chcą mieć co do tego pewność, warto, aby sięgali po produkty przeznaczone dla najmłodszych, z oznaczeniem wieku na opakowaniu. Należy także pamiętać, że dziecko zupełnie inaczej odczuwa smaki niż my, dorośli – nie potrzebuje doprawiania potraw. Tymczasem, jak pokazują wyniki badań, aż 83% dzieci po 1. roku życia otrzymuje posiłki dosalane, a 75% dzieci po 1. roku życia spożywa nadmierną ilość cukru1. Aby kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u malucha, trzeba zadbać, aby jego dieta nie zawierała cukru i soli.

4. Pamiętaj, że dziecko po 1. roku życia nie jest małym dorosłym.

Junior, którego dieta jest już bardzo urozmaicona, wciąż potrzebuje żywienia dopasowanego do jego szczególnych potrzeb. Chociaż jest już coraz większy, jego młody organizm w dalszym ciągu dojrzewa i jest wyjątkowo wrażliwy. Właśnie dlatego posiłki z „dorosłego stołu” nie są jeszcze odpowiednim wyborem dla małego dziecka, który ma inne, znacznie wyższe zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze niż dorosły. W dalszym ciągu trzeba zwracać na bezpieczeństwo podawanych mu posiłków, a także pamiętać o tym, że mleko (w tym mleko modyfikowane) oraz przetwory mleczne to cały czas ważny element diety juniora.

5. Zachęcaj dziecko do aktywności fizycznej, a pragnienie malucha gaś wodą.

Ruch to zdrowie, a gdy dziecku zachce się pić, należy podać mu wodę (jej smakowe warianty to tak naprawdę słodzone napoje, zatem lepiej ich unikać). Woda to najlepszy sposób gaszenia pragnienia, a także podstawa dobrego trawienia, wchłaniania składników odżywczych przez organizm oraz wydalania toksyn2.

Komponowanie prawidłowej diety dziecka tylko z pozoru jest trudne. By odnaleźć się wśród zaleceń i wytycznych dotyczących żywienia najmłodszych, rodzice mogą sięgnąć po kalendarz żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni (0-36 miesiąc życia), który w prosty i czytelny sposób pokaże im, jak krok po kroku układać jadłospis malucha od narodzin aż do 3. roku życia. Dokument w interaktywnej formie dostępny jest na stronie www.1000dni.pl.

1 Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok”, Instytut Matki i Dziecka, 2017. Badanie zostało zainicjowane przez Fundację NUTRICIA.

2 Mirosław Jarosz, Normy Żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, 2017, s.238.

Artykuł indywidualny przygotowany przez Biuro Prasowe „1000 pierwszych dni dla zdrowia” dla portalu DOBRA MAMA.

fot. Pixabay

Share Button