Marta Żysko-Pałuba, psycholog dziecięcy – spokojny sen dla maluszka i rodziców
Oceń artykuł

Aby dziecko dobrze się rozwijało, niezbędny jest sen i chwila na odprężenie. Sen to główna czynność dla każdego maluszka, która w ciągu doby zajmuje nawet do 14 godzin (dzieci roczne). W tym czasie mózg malucha intensywnie pracuje, tworząc liczne, nowe połączenia nerwowe stanowiące podstawę prawidłowego funkcjonowania fizycznego i emocjonalnego. Ponad to, jest to moment, w którym mózg porządkuje zdobyte w czasie aktywności doświadczenia, wspierając tym samym rozwój umysłowy. Tak powstaje baza wiedzy, z której dziecko następnie korzysta.

W trakcie snu wytwarzany jest hormon wzrostu, a układ odpornościowy ma czas na zwiększenie swojej skuteczności w walce z chorobami i wirusami. Zdrowy, spokojny sen poprawia zdolność uczenia się, pozytywnie wpływając na pamięć i umiejętność koncentracji uwagi. W ten sposób maluchy czerpią energię do odkrywania i eksplorowania świata. Są bardziej otwarte i zainteresowane budowaniem relacji z innymi. Poprawie ulega także wyobraźnia i samopoczucie. Wyspane dzieci są zrelaksowane, częściej mają dobry humor i chęć do zabawy.

To warto wiedzieć:

Tak jak u dorosłych, tak i u dzieci, sen składa się z dwóch faz. Fazy snu głębokiego oraz fazy snu płytkiego. Obie z faz następują po sobie kilkukrotnie, zmieniając się w ciągu jednej nocy. Po każdym cyklu następuje delikatne wybudzenie. Dorośli w tym czasie poprawiają sobie poduszkę albo naciągają na siebie kołdrę, po czym w krótkim czasie zapadają w kolejną fazę. Dzieci również się wybudzają i, tak jak dorośli, mogą zapaść w kolejną fazę, o ile nie pojawią się czynniki zakłócające ten porządek. Tego typu wybudzenia mogą pojawić się nawet 7 razy w ciągu jednej nocy. Biorąc pod uwagę powyższe, zrozumiałe staje się dlaczego tak ważne jest zagwarantowanie maluchowi optymalnych warunków, które pomogą spokojnie przespać noc.

O tym warto pamiętać:

Chcąc zapewnić dziecku spokojny sen, warto nauczyć je rozróżniać dzień od nocy. To umiejętność, którą się nabywa, a której nie posiadamy w dniu narodzin. Najłatwiej zrobić to rozróżniając działania dzienne od nocnych. Zabawy, spacery, rozmowy, baraszkowanie oraz jedzenie powinno pojawić się w ciągu dnia. W ciągu nocy utrzymuj zgaszone światło, staraj się nie mówić lub rozmawiać spokojnym i ściszonym głosem bez prowokowania uśmiechów i zabawy. Maluchowi pomoże ustalenie powtarzalnego porządku dnia. Sprawdzi się wyznaczenie stałych pór tych samych atrakcji. Wprowadzenie sygnału informującego o nadejściu pory nocnej bywa zbawienne dla wielu maluchów ale też ich rodziców. W tym celu powinniśmy wprowadzić rozpoznawalny i powtarzalny rytuał. Należy może do nich kąpiel, puszczanie muzyki czy zwykłe tulenie i nucenie. Powtarzalność zagwarantuje maluszkowi nie tylko przewidywalność, poczucie bezpieczeństwa ale także wywoła pożądaną reakcję, czyli senność. Przed snem warto zadbać o rozluźnienie i zrelaksowanie bobasa. Doprowadzenie do rozluźnienia mięśni zmniejsza napięcie emocjonalne, otwierając w ten sposób drzwi do spokojnego snu i prawidłowego rozwoju. Co ważne, ucząc dziecko relaksacji, uczy się je radzenia sobie z porażkami, trudnościami i stresem w późniejszym czasie. Uczenie dziecka relaksu jest tak samo ważne, jak karmienie go czy dbanie o jego bezpieczeństwo! Tym bardziej, że maluchy potrafią być tak samo zestresowane jak dorośli, nawet jeśli nie mają na głowie niekończącej się listy rzeczy do zrobienia, czy podjęcia decyzji z dużą odpowiedzialnością. Choć może wydawać się to mało prawdopodobne, najmłodsi mogą być zestresowani z powodu wizyty w obcym miejscu, kontaktu z lekarzem, obecności w centrum handlowym, w którym dziecko jest atakowane przez nadmiar licznych bodźców. Stresować może zbyt długie oczekiwanie na rodzica, jego chwilowe zniknięcie czy pojawienie się nowych, ekscytujących zdarzeń.
W tym celu warto skorzystać z dobrego dotyku, dźwięków, przytulenia i znalezienia chwili, w której maluch zostanie odcięty od zewnętrznych bodźców. Na stres dziecka wpływa też samopoczucie mamy. W tym celu, każdy rodzic, chcąc zadbać o dziecko powinien też zadbać o swój komfort psychiczny. Krótka kąpiel, relaks przy ulubionej czynności czy nawet krótka drzemka potrafią zdziałać cuda. Tym bardziej więc nie należy obawiać się z tego korzystać.

Share Button